Inloggen

Handleiding bericht plaatsen

klik hier voor het lezen van een beknopte handleiding voor het plaatsen van een nieuw bericht in de categorie 'berichten' of 'vraag en aanbod'.

U kunt uw tekst plaatsen in ‘leave a relply’ hieronder. Daarvoor moet u ingelogd zijn in de website. Ook reageren op de berichten van leden kan alleen als u bent ingelogd. Doe dat door in het bericht waarop u wilt regareren op ‘klik hier en reageer’ te klikken en pas daarna uw tekst in het vak ‘leave a reply’ in te typen. Zo komt uw reactie onder het betreffende bericht te staan en niet erboven als nieuw bericht. Voor een nieuw bericht ge bruikt u direct het formulier ‘leave a reply’ onder aan de pagina. Deze vraag en aanbod-pagina is bedoeld voor leden van de Nicholsonkring. Niet Nicholson-specifieke zaken kunt u voor meer resultaat daarom het best ook in algemene advertentiesites opnemen, waar reacties openbaar zijn. Bent u geen lid en wilt u in contact komen met een van onze leden? Stuur dan een mail naar de webbeheerder die voor u zal bemiddelen.

Share

23 comments to vraag en aanbod

  • nicholson

    Voor alle duidelijkheid: Nicholson is Jan v.d.Flier, tel: 0650291310

  • nicholson

    Te koop Wind Pilot Pacific windvaanstuurinrichting. Compleet met bracket en adaptors voor een Nicholson 31. Weinig gebruikt, in nieuwstaat met reserve windblad. Nieuwprijs € 3500,- Vraagprijs € 1800,-

  • lieneke breeman

    Beste Herman,
    Dank voor je reactie. Ik zal je morgen even persoonlijk mailen.
    En Peter, dank voor je complimenten over onze Bruinvis. Wij zijn er erg trots op.
    De beloofde foto ’s laten wel lang op zich wachten he? Die hebben we wel, maar geen onder zeil.
    Ik zal jou er een paar mailen dan kan je kijken of het voldoet voor de site.
    Hartelijke groeten,
    Lieneke Breeman

  • lieneke breeman

    Dank voor alle foto’s van de natte bijeenkomst. Ook al zijn wij nog nooit aanwezig geweest volgen we jullie wel.
    Wij willen graag een lijn langs onze Bruinvis, nic 31, ter bescherming vd lak. Nu zagen we op d foto’s dat er een aantal van de nic 31 dit ook hebben. Kan iemand ons adviseren hoe dik en van welk materiaal? Ik had contact met firma Langman, zij zijn specialisten in kabelharingen, maar dat materiaal is niet geschikt om los tegen de romp te laten’ schuren.
    Ik hoor het graag.
    Hartelijke groet.

    • herman oggel

      Hallo Ineke,
      Mijn boot is de Tjoler, de groene boot, duidelijk zichtbaar op de foto’s
      ik heb de “lijn langs de boot” gekocht bij SVB.DE Een online Duitse shop voor boot materiaal. Het staat in hun catalogus als een “fender” Je kunt het vinden op : https://www.svb.de/de/liros-fender-leine-scheuertau.html

      Het is niet goedkoop, € 109 per kant, maar werkt prima, is een vierkante lijn met een aangesplitste lijn voor bevestiging.

      Ik ken jullie boot niet maar zag een aantal weken geleden een Nic. 31 vertrekken uit Enkhuizen met bruin zeil. Zijn jullie dat geweest ?

    • De Bruinvis is denkelijk de mooiste (sorry Herman) 31 van de vloot. Lineke heeft hem gekocht van een vroegere bekende van ons: Thijs Volkert, helaas inmiddels veel te jong overleden. Hij kocht altijd oudere jachten en likte die dan helemaal af. Als zo’n schip klaar was verheugde zijn vrouw Renée zich al helemaal op een lange zeilvakantie, maar net voor het zover was had hij hem meestal al weer verkocht en een ander project gekocht. Tenslotte kocht Renée een eigen 24 voeter en daar mocht Thijs niet aankomen. Zij ging dan met hun kinderen gewoon zeilen terwijl hij het volgende jacht weer onderhanden nam. We hebben destijds in Drimmelen heel wat schitterends onder zijn handen vandaan zien komen.
      Meer on-topic: Klaas van het Kaar (nic 35 Marianne) heeft ook zo’n touw. Zijn mailadres kun je in de ledenlijst vinden, dat moet hier maar niet openbaar gemaakt worden waar iedereen kan meelezen. Klaas is momenteel aan boord en zal deze discussie niet kunnen volgen…

    • Hoi Lineke,
      Ik heb zo’n lijn (2x) aan mijn schuurtje hangen. Op mijn geheugen afgaand iets dikker dan wat de anderen hebben. Iemand op de vereniging had ‘m na een sluizen tocht in Frankrijk niet meer nodig en hing ‘m voor de liefhebber mee tenemen aan het mastenrek.
      Komen jullie nog eens in Hellevoetsluis (DCYR)? Dan kan ik ‘m aan je geven. Ik ga ‘m voorlopig toch niet gebruiken, mocht ik ooit wel iets nodig hebben dan zie ik dan wel weer.

      Groet,
      Gerard Jonker
      0634201186

  • Camelot31

    Ik heb nog een origineel aluminium dakluik van NC 31 met dagmaat 500×500 mm. De uithouder is defect. Ruit is in goede staat en opnieuw gemonteerd.
    Contact via a.van.loon01@gmail.com

    • Volgens mij is het dezelfde maat die ook op andere Nicholsons is gebruikt, kortom kan zeker ook dienen voor de 35 en de 39. De 32 en de 43 zijn oudere ontwerpen, daarvan weet ik de luikmaat niet…

  • Camelot31

    5 jaar geleden een RvS schroefas en variprop schroef gemonteerd daar zit een anode op, nu zo goed als geheel weg. Bij de boot zat een nieuwe anode die is nu na 8 jaar ook zogoed als weg. Wij varen zowel op zout als zoet. Wat het materiaal is van de beide anodes weet ik nog niet

  • nicholson

    Je hebt gelijk Peter, de schroefasanode is van aluminium en de andere van zink. Die wordt wel bij elke droogzetting geborsteld. Overigens wel een fraaie oplossing bij de Herenleed met een rvs fundament voor de anode. Ga ik deze winter nog aan werken!
    Jan.

  • Het kan ook zijn dat je schroefasanode een aluminiumanode is, geschikt voor zoet en zout, en dat je rompanode nog zink is. Die wordt op zoet water bedekt met oxide, en stopt dan vrijwel helemaal met werken. Ook als je daarna weer naar zout gaat. Bij ons werken zowel de schroefasanode als de rompanode, maar beide zijn aluminiumanodes voor wisselen zoet-zout

  • nicholson

    Op mijn Nic 31 zit een drieblad schroef met genoeg ruimte voor een schroefas anode. Gelukkig maar, want die was in twee jaar, waarvan vier maanden op zout, helemaal weg gecorrodeerd. De anode aan SB op de romp is na acht jaar nog vrijwel intact. Op deze anode zijn motor, accu’s en radio minnen aangesloten. Mijn afsluiters zijn van brons, nog geheel op kleur en nooit vervangen.
    Schroefas anode lijkt dus wel zeker belangrijk!
    Jan v.d Flier.

  • Ad zei al dat je op de tuig-opmerkingen wel in zou gaan 🙂
    Over de anodes nog dit: naast de anode die we op de rvs-plaat monteren hebben we ook nog een schroefas-anode direct voor de schroef gemonteerd.
    Het hele verhaal over de rvs ‘nep-anode’ gaat eigenlijk alleen maar over een alternatieve montagemethode, die het overbodig maakt de precies passend anodes voor de Nicholson in Engeland te bestellen, met bovendien de mogelijkheid voor het hebben van andere dan alleen zink-anodes. Het verandert eigenlijk niets aan het elektrisch circuit voor de galvanische bescherming van je schroef, schroefas, afsluiters en andere wezenlijke onderdelen aan het onderwaterschip.

  • herman oggel

    Peter en Ad,
    T.a.v. de “zeillessen”: Tijdens de race vond ik de rakken te kort om iedere keer de Genaker op te zetten (of ik was simpelweg te lui) Aan de wind voer ik met mijn HA hoger dan Ad maar op ruime koersen had hij meer zeil opervlak en raakte ik de voorsprong weer kwijt. Dat is inmiddels verholpen want ik heb vorig jaar nog een nieuwe Genua laten maken. Tijd om komend weer eens met elkaar te meten tijdens de DCR ??

  • Liep nog wat na te denken over het geheel…
    Om een anode te laten werken moet hij in direct contact staan met object dat je beschermt. Als je een anode op een polyesterschip zet (ik ga daar nog maar even van uit) dan zal hij de schroefas niet of nauwelijks beschermen omdat hij geen contact met de schroefas maakt. De stroomkring moet gesloten zijn.

    “…Indien deze onedele metalen elektrisch worden doorverbonden met het te beschermen object in een geleidende omgeving (water of vochtige aarde), wordt een galvanische koppeling gevormd. Hierbij reageert het onedele metaal onder de afgifte van stroom. De geleverde stroom kan als beschermstroom werken voor het stalen object. In deze koppeling wordt het onedele metaal opgeofferd en wordt naast opofferingsanode ook wel galvanische anode genoemd. …”

    http://vanderveldeprotection.nl/ned/kathodische-bescherming/wat-is-kathodische-bescherming/

    • herman oggel

      Gerard,
      de opoffering anode hoeft niet fysiek met de schroef te worden verbonden maar moet wel in de buurt van de schroef zitten. Op wikipedia zie je een foto met een voorbeeld. De stroomkring komt tot stand door de geleiding van het water. Zout water geleid beter dan zoet water dus zsl de anode ook eerder worden opgebruikt. Ook corrodeerd zout waer meer dan zoet water dus is de bescherming op zout water harder nodig. Helaas past op de schroefas van een NIC 31 geen anode want er is simpelweg geen ruimte tussen de schroef en de huid doorvoer. Ik heb ook al eens overwogen om een “mes” er tussen te zetten om lijnen door te snijden maar ook daar is geen plaats voor. Op je vraag of een polyester boot wel een anode nodig heeft denk ik dat het is om de corrosie tussen de shroef, messing, en de schroefas, staal tegen te gaan maar dat weet ik niet zeker. Duik ik nog wel even in.
      Overigens zag ik in het vorige Zeilen magazine een mooie foto van je boot

  • Op mijn 43 hebben we helemaal geen anodes.
    Wel een aarde plaat, van brons. Werkt natuurlijk ook als een anode, maar dan omgekeerd!
    Maar jullie schepen zijn toch ook van polyester?
    Is een schroefas anode dan niet voldoende? Zo’n klein dingetje, alleen om de schroefas te beschermen tegen de schroef? Die kost je bovendien helemaal geen snelheid.
    Volgens mij is magnesium voor zoetwater niet echt zinvol. Het oxidatieproces van het zink verloopt langzamer op zoetwater. Daardoor lijkt het of de zinkanode niet werkt, maar het oxidatieproces van het RVS verloopt ook langzamer. Per saldo is het zink op zoetwater net zo effectief als op zoutwater.

    just my 2cts,
    Gerard

  • herman oggel

    Ja dat klinkt goed maar je hebt het wel over “Nep anodes” werken die dan wel als echte anodes ?
    Die 0,001 knoop snelhieds verlies is voor mij wel belangrijk want op de Classic Yacht race verloor ik steeds weer van Ad en dat wil ik niet meer. Ha Ha

    • Nee, Herman, er zitten op de plaats van de originele anode een rvs plaat, met draadeinden naar binnen om het ding (met kit) vast te zetten, en met draaieinden naar buiten om daar een standaard Vetus (of zo) anode op te zetten en met bouten vast te draaien. Fijn is dat je dan ook aluminiumanodes kunt gebruiken voor zoet en zout, of magnesium voor alleen zoet water. Ad denkt er ook over (zegt hij, ze zijn bij ons op Madeira nu) dus je verlies is al gecompenseerd. We willen je trouwens ook best nog wat zeillessen geven. Ook kunnen we je het Haagoort tuig aanbevelen. 😉
      Groeten van ons vieren!

  • Ad van Loon

    Anodestrip voor Nic 31,

    Zijn er belangstellenden voor anodestrippen voor Nic 31? Misschien zijn ze ook voor andere typen Nic.

    In 2002 zijn er al eens in Engeland besteld ze waren toen £ 28,- ex btw en transport.

    Geef het aantal op op: a.van.loon01@gmail.com dan gaan we informeren.

    A.van Loon

    • wij deden dat voorheen ook zo, anodes in Engeland bestellen. Ze passen prachtig en zijn echt voor de Nic bedoeld. Nadeel is dat ze alleen als zink-anode bestaan, en die zijn niet geschikt voor zoet water. Wij hebben dat op Heerenleed anders opgelost. We hebben een roestvast stalen imitatie-anode laten maken, met de draadeinden exact zoals op de oorspronkelijke anodes. Op die nep-anode zitten aan de buitenkant weer rvs draadeinden gelast, precies op de afstand nodig voor het bevestigen van standaard-anodes, zoals bijvoorbeeld die van Vetus die overal verkrijgbaar zijn. Nu kunnen we gemakkelijk anodes vervangen zonder dat we elke keer opnieuw moeten kitten, en zonder ze in Engeland te moeten bestellen. Ook kunnen we nu aluminium-anodes plaatsen geschikt voor het wisselend varen op zoet en op zout water. En als we zouden willen zelfs magnesiumanodes voor alleen op zoet water. Natuurlijk zal het best 0,001 knopen aan snelheid schelen, maar we zijn niet van plan om ons daar druk over te maken…

Leave a Reply