klaar voor de zomer?

niet gemakkelijk

Het wordt niet gemakkelijk deze zomer. Noud en ik blijven voor onbepaalde tijd op Madeira want onze geboekte vluchten voor 7 mei zullen ongetwijfeld worden geannuleerd. Daarmee is het te water gaan van Heerenleed dit jaar heel onzeker geworden. Sterker nog: hoe langer de corona-narigheid duurt, hoe verder de ‘terugkeer naar normaal’ vooruit wordt geschoven. Luisteren naar deskundigen helpt ook al niet, het is en blijft speculeren en dat is erg onverstandig. Maar hier in den vreemde bereiken ons berichten van havens die gesloten blijven en regio’s waar bruggen en sluizen volgens de winterdienstregeling draaien, wat soms betekent dat er voor jachten niet gedraaid wordt.

toch naar de thuishaven

Toch zijn er al Nicholsons die gewoon naar hun thuishaven kunnen na de afgelopen wintermaanden. We weten al van de Navaho, die haar eerste zeildagen er alweer op heeft zitten. Ook de Marianne is er klaar voor, ze ligt aan haar landvasten te trekken voor de wal bij Herman en Mia, omdat het voor Klaas en Petri lekker dichtbij is en ze de zomerinventaris daar vrij pijnloos aan boord kunnen krijgen daar.

voorjaarsfoto’s

Maar terzake: Ik kreeg van Klaas en van Herman al een paar prachtige plaatjes van Marianne op de idyllische plek aan de Vecht. Herman suggereerde om de foto hier te plaatsen. Dat is dus bij deze gedaan. Het zou leuk zijn als er meer van deze voorjaarsfoto’s mijn kant op zouden komen. Stuur dus je foto’s van je Nicholson per mail naar mij toe en ik zorg dat er een leuk album van op de website komt. peter@heerenleed.com

Marianne met het nieuwe project van Herman aan de steiger van Heerman en Mia in Vreeland
Marianne droomt van een mooie zomer. Wij ook.
sfeer aan de Vecht met Marianne in de hoofdrol

Daarnaast willen we graag weten wie van jullie wel, en wie niet naar hun thuishaven kunnen, en wat de beperkingen zijn. Zo kunnen we een beetje een beeld krijgen van de toestand door het hele land en dat kan alleen maar helpen met het maken van de zomerplannen. Doe het meteen maar even. Het aantal reacties is in de regel minimaal, maar niemand kan dezer dagen staande houden dat hij of zij geen tijd heeft. Dus ik zie jullie berichten met ongeduld tegemoet!

Hartelijke groeten vanaf Madeira,

Peter en Noud

nieuwsgierig naar hoe het ons gaat?

Voor wie het leuk vindt om te lezen hoe wij het hier hebben onder de omstandigheden, wat het leven in een noodtoestand – want die hebben we hier – meebrengt, of voor wie gewoon zoveel mogelijk leesvoer wil: www.thuisopmadeira.nl.

25 thoughts on “klaar voor de zomer?

  1. Jullie foto’s staan erin, Floris en Ans! Verder heb ik de voorpagina van de website gewijzigd in de blogpagina. Dat scheelt een paar extra klikken bij het bezoeken van de site. De berichten zijn meestal het eerste wat gezocht wordt. Het menu met de andere pagina’s is zoals altijd gewoon beschikbaar.
    Iedeereen die in dit ‘draadje’ nog iets kwijt wil is natuurlijk blijvend hartelijk welkom om iets te plaatsen. Het lijkt erop dat steeds meer schippers/coschippers de weg naar de site weten te vinden, en dat is alleen maar leuk! Gedurende het seizoen zal ik misschien nog meer oproepen doen om te laten weten waar je bent en wat foto’s in te sturen. Een soort virtuele ‘natte bijeenkomst’.

    nieuwe volgorde
    Zoals jullie kunnen zien is nu ook de volgorde van de reacties omgedraaid. De jongste reactie staat nu bovenaan, zodat je niet meer eindeloos moet scrollen om de nieuwste reacties te lezen. De oudere staan dus nu lager, maar die heb je – als het goed is – allang gelezen.

  2. Faineante is 21 april te water gelaten in Muiderzand met strak blauwe hemel en een stevige (5 tot 6 bft.) oosten wind.
    Dankzij een extra bemanningslid is alles gelukkig prima verlopen.
    Ook in Marina Muiderzand zijn de voorzieningen zoals toiletten en horeca gesloten.
    Watersportwinkel George Kniest is wel gewoon open.

    Hartelijke groeten, Floris en Ans


    Klik op de foto’s voor volledige weergave

  3. Deze Facebook-post even overgenomen. Ook de Navaho van Annelies en Donald is alweer even te water. Annelies meldt op 26 april: we liggen nu in Hoorn, net op tijd, want op de Gouwzee mag niet recreatief gevaren worden. We hopen dat ze niet te veel problemen krijgen met het fonteinkruid, dat in de Hoornse Hop altijd welig tiert. Klik op het plaatje voor de hele Facebook post. Voor wie dat niet weten of even vergeten waren: er is ook een facebook groep van de Nicholsonkring. Handig als je even snel een plaatje kwijt wilt.


    Klik op de foto om het hele bericht te kunnen lezen

  4. Super, en gezellig, zoveel reacties. Hoe meer hoe beter! Klaas en Petri, hebben jullie ook al foto’s van Marianne terug in Lelystad?
    Zoals jullie hebben kunnen zien zijn de foto’s nu kleiner weergegeven als klikbare thumbnail. Dat was even uitzoeken, maar nu staat het erin zoals ik dat wilde. Zo blijft de pagina wat overzichtelijker. Alle foto’s kunnen dus groot worden weergegeven door erop de klikken/tikken.

    1. De foto(‘s) volgen in de loop van volgen de week als de mast getuigd wordt m.b.v. de Manitou Verreiker van de haven.

  5. Hallo daar
    Ook mijn Nicholson (Elly) is weer te water. Ben vooral benieuwd naar het nieuwe grootzeil.
    Vanuit een zonovergoten Lelystad.
    Groet Willem.


    klik op de foto’s voor een grotere weeergave

    1. Mooizo, Willem. Wat voor grootzeil heb je laten maken? Heb je ook foto’s van Elly? Dan plaats ik ze met plezier bij je reactie. De meesten van ons hebben haar niet eerder gezien, dus het zou leuk zijn als we alvast een beetje kennis met deze dame kunnen maken via de virtuele snelweg! De foto’s gewoon per email naar peter@heerenleed.com

  6. Maandag 16 maart is de Tjoler te water gegaan en de testvaart is goed verlopen. We zijn onder de indruk van de goede staat van de Tjoler, alles was tot in de puntjes voorbereid en overgedragen. De testvaart was helaas door de Corona perikelen niet in samenzijn met Herman en Mia. Gelukkig zijn we aan het begin van het jaar meermalen samen bij de Tjoler geweest en is er de afgelopen weken een warme digitale lijn met Herman (en Mia) waarin al het nodige is overgedragen. Natuurlijk zal, zodra het kan, de real-live overdracht nog komen, we kijken er naar uit.
    Na overnacht te hebben in Medemblik varen we via Enkhuizen naar Ketelhaven, de nieuwe thuishaven van de Tjoler, waar ook onze vorige boot haar plekje had. We genieten nu van de zeileigenschappen en de (binnen)ruimte waardoor we ons als gezin al gauw thuis voelen aan boord.
    Jachthaven Ketelmeer is momenteel geopend, maar sanitaire ruimtes zijn afgesloten. Gelukkig is het goed toeven op het Ketelmeer en nodigen de schitterende ankerplekken in “de lagune” van IJsseloog uit tot overnachting.
    Vriendelijke groet,
    Maaike en Luuk

    (Peter: alle foto’s zijn klikbaar voor grotere weergave)

    1. Super om te horen, Luuk. Je hebt vast al wel foto’s van je eerste tocht of tochten. Als je er één of een paar naar mij mailt op peter@heerenleed.com, dan plaats ik ze bij je verhaaltje. Altijd leuk!

      Zoals jullie kunnen zien in het bovenstaande bericht zijn de foto’s gekomen en geplaatst! Hartelijk dank Luuk en Maaike!

  7. De Lady Quaeso ligt ook weer te water. Nog voor de kant bij jachtwerf Witsen omdat er nog een paar dingen gedaan moeten worden. Daarna willen we weer richting IJsselmeer echter het probleem is dat de Wilhelminasluis in de Zaan gerenoveerd wordt en dus gesloten is. De enige mogelijkheid is nu het Noordhollandskanaal op te varen richting Den Helder en vandaar weer afzakken naar beneden, een behoorlijke tocht. Als we dan op het IJsselmeer aankomen weten we eigenlijk niet waar heen te gaan, Volendam en Marken zijn dicht en de meeste havens rond het IJsselmeer laten geen passanten toe. Kortom we moeten even bedenken wat te doen, gelukkig hebben we daar tijd genoeg voor:-)


    (Peter: alle foto’s zijn aanklikbaar voor grotere weergave)

    1. Mail me even een leuke foto van de Lady nu, Jan. Dan zet ik hem bij je verhaaltje!
      aanvulling: Foto’s dus ontvangen en geplaatst zoals je ziet. Superfoto’s, dank je wel, Jan!

      1. Hoi Noud,

        Nog steeds dezelfde kleur alleen lijkt de kleur in het licht altijd wat lichter dan op het water.

        Groet,

        Jan

    2. Wat een schitterend mooi onderwaterschip. Het heeft de vorm van een grote vis.
      Wat kun je genieten van de familie Nic.

  8. Ja, de uitnodiging van Herman en Mia was een uitkomst.
    Het beleid van Mijnden Recreatie Loosdrecht was; alle schepen uiterlijk 1 mei in het water, voor jachten die geen vaste ligplaats hebben en niet weg kunnen is er een gunstige regeling van 0.30 eurocent per meter per dag in haven. Dit is voor ons onmogelijk gezien de diepgang van Marianne.

    Na demontage van de elektrische anker lier was ik begonnen met de jaarlijkse cosmetische zaken. Dit jaar zonder hulp van de kinderen. Dan is een boot van 35 foot lang en groot.

    Inmiddels was het beleid van de provincie Utrecht en de dienst Waternet m.b.t de Vecht duidelijk; het winter regiem van brug en sluis openingen blijft voorlopig gehandhaafd.

    Dit regiem werd door de gemeente Stichtse Vecht ( samentrekking van de plaatsen Maarssen t/m Vreeland) voor de bruggen binnen deze gemeente vertaald: voor iedere brug van te voren telefonisch een afspraak maken.
    Gelukkig werd dit herzien en bleek in de praktijk het standaard systeem een telefonische melding bij aankomst voor de brug gehandhaafd.

    Onze boot is dinsdag na Pasen te water gegaan en na een vlotte passage van 5 bruggen en een sluis bij Herman en Mia aan de steiger gelegd.
    Woensdag de gehele inventaris en zeil garderobe weer aan boord gebracht met 3 volle auto ritten. Tussen door gezellig koffie gedronken en de gerenoveerde “waterstaatvlet” van Herman en Mia bewonderd.
    Donderdagmorgen vertrokken richting Muiden en zonder problemen naar Muiden kunnen varen.
    Zelfs de spoorbrug in Weesp opende stipt op tijd. De sluismeester in Muiden was in een vrolijke bui en had tijd voor een praatje.
    Het is een van meest probleemloze half jaarlijkse passages gebleken, mede dankzij de gastvrije ontvangst voor boot en bemanning door Herman en Mia.

    Onze jachthaven “Lelystad haven” is gewoon open voor ligplaatshouders. Alleen voor toegang tot de steiger, sanitaire ruimtes en parkeer terrein moet de slagboompas worden gebruikt. Het speelterrein voor kinderen en de BBQ plaats zijn gesloten.
    Zelfs de kleine haven bar bleek geopend voor simpele afhaal menu’s inclusief biertjes. Het smaakte naar meer. Nu de mast nog tuigen, de zeilen aanslaan en het seizoen is geopend. Het zal zich grotendeels afspelen op her Markermeer.

  9. Sereno ligt nog op de kant. Kan niet te water. Op z’n vroegst ergens in mei. Romp had wat jeugdpuistjes. Expoxy plamuur. En…. de schroefas eruit gehaald. Want de Volvo shaft seal zat er nu 11 jaar in. Preventief onderhoud. Wat een werk. De koppeling muurvast. De bouten die de klos op de as houden dol. Zit je opgevouwen met gesterkt armen vanuit een bakskist te priegelen.
    Maar na 10 uur klooien verdeeld over 4 dagen is het gelukt. Linkse tapenden. Warm stoken uitboren. Uiteindelijk met hamer en poelietrekker, wd40 en heeeel veel geduld voor elkaar gekregen. Gevierd met een biertje.

    Maar na 10 uur klooien verdeeld over 4 dagen is het gelukt. Linkse tapenden. Warm stoken uitboren. Uiteindelijk met hamer en poelietrekker, wd40 en heeeel veel geduld voor elkaar gekregen. Gevierd met een biertje. Het achterste watergesmeerd lager ook vervangen. We wachten af. Onze haven Kampen, de buitenhaven is open als je zelf toilet hebt aan boord. Verwachten we een omzetdaling van 80 procent over de komende maanden. Denken nu na over 1.5 meter policy als we weer open mogen. Onder strikte voorwaarden. De regering denkt wel in deze richting. Afrekenen kan met bluetooth betalen. Vriendelijke havenmeester. Historische Kogge op de achtergrond. Welkom in Kampen.

    de bakskist de bakskist voor elkaar
    klik op de foto’s voor grotere weergave

      1. Dag Sietze,
        Hoi. Ja maar geweldige boot. Ik overwin nog steeds. Lekkages door de houten schuurlijst langs de romp. Dus dichten met polyester plamuur en schuren. De ramen ook allemaal vervangen. Droge boot. (hier in Lelystad op de ‘natte’ 2019 – aanvulling Peter)br>

        />

        1. Hoi Hans,

          Ik lees dat je lekkages dicht met polyester plamuur, dat lijkt mij niet zo verstandig. Polyester plamuur is niet waterdicht maar neemt zelfs water op.
          Je kunt veel beter epoxy plamuur gebruiken of Variobond van de IJssel.

          Groet,

          Jan Fredriks

          1. Laagje expoxy plamuur eroverheen. Ja het is idd hygroscopisch. Dank Jan.

            Ik ben blij dat ik nu wat extra tijd heb om het schip zomerklaar te maken.

      2. Kijk vooral nog een keer, Sietze. Er staat nu een foto bij van Sereno eind augustus 2019.

        1. Dank Peter, ik heb gekeken: nostalgische gevoelens maakten zich van mij meester, maar er is geen weg terug, 85 ben ik nu. Groeten

          1. Dat begrijpen we allemaal heel goed, Sietze. Maar misschien wil je een keer komen kijken als we weer een ‘natte’ bijeenkomst hebben. We kunnen nog niet overzien of er dit jaar weer een ‘natte’ kan plaatsvinden, maar als dat wel zo is ben je uiteraard heel hartelijk welkom.

  10. Hallo Peter en Noud,
    Op de Grevelingen is het zo dat er in de havens niet aanboord overnacht mag worden, er mag niet bij de eilanden aangelegd worden. Wel mag er geankerd worden. In Brouwershaven zijn de toiletgebouwen gesloten. Dit alles tot nader order. In Zierikzee waren de passantensteigers ook helemaal leeg. De renovatie van de oude kademuur achterin de oude haven is zogoed als gereed en de Camelot ligt weer op zijn plaats voor de deur.
    Groeten uit Brouwershaven met zonnig weer maar met een frisse wind.
    Ad en Lieke


    klik op de foto voor grotere weergave

    1. Jammer alemaal. Zijn jullie ankeraars? Wij zijn dat wel, zou dus voor ons niet zo’n probleem zijn. Maar ja, wij komen hier niet weg voorlopig, en de vraag is of we het zouden wilen….. stuur maar een mooie foto van Camelot op haar plekje!
      Groeten van Noud en mij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.