Klaar?

Gepubliceerd op
nicholson 48 Heerenleed

De nieuwe website van onze kring is een feit. Voor wie het niet heeft meegekregen: de website is verhuisd naar een andere webhost. Het is voor de Kring een stuk voordeliger, en daarnaast kan ik als webbeheerder ook thuis op Madeira de site gewoon onderhouden. Bij de vorige webhost werd ik na een paar keer inloggen als potentieel hacker steevast geblokkeerd. Niet praktisch dus, want juist in de winter op Madeira is er wat meer tijd om de website te onderhouden en/of op te frissen.

Helaas is de verhuizing verre van probleemloos verlopen. Gelukkig had ik alle pagina’s in een back-up bewaard, en alle afbeeldingen staan al in de cloud van de Nicholsonkring, de Google Drive. De database had ik ook al gedownload en in een back-up bewaard, dus alles zou vlekkeloos moeten verlopen. Niet dus. De database, die de hele vormgeving en de commentaren bevat, bleek bij uploaden naar de nieuwe host onbruikbaar te zijn. Daar kon ik lang of kort over piepen, het hielp allemaal niet, geen truc die de oude site weer tot leven bracht dus er zat maar een ding op: een nieuwe site bouwen. Gelukkig hadden we voldoende rotweer om dat zonder veel mokken te doen. Het resultaat is een wat meer geavanceerde site met nieuwe functies. De oplettende internetsurfer zal zien dat de site nu ook beveiligd is en een https voorvoegsel heeft.

Wat zijn we kwijt: de oude commentaren zijn we kwijt, en ook de oude berichten. Ook de oude gebruikersnamen en inlogcodes. Dat we de oude commentaren en berichten kwijt zijn is jammer, maar geen ramp. Niets is immers ouder dan het nieuws van gisteren. Dat geldt ook voor de commentaren op dat nieuws. De inloggegevens van de (weinige) leden die zich daadwerkelijk als gebruiker hadden aangemeld zijn ook verdwenen. Daar heb ik van de nood een deugd gemaakt. Ik heb iedereen die als lid geregistreerd staat nu van een gebruikersnaam en een wachtwoord voorzien: de gebruikersnaam is de scheepsnaam, het wachtwoord is de postcode gevolgd door # en het huisnummer, waarbij de letters in de postcode hoofdletters zijn, en voor- of achtervoegsels van het huisnummer kleine letters. Een voorbeeld: 1234AB#7a. Dat kan niet te moeilijk zijn om te onthouden. Ik hoop vurig dat de site hierdoor nog toegankelijker is geworden en meer leden er ook echt gebruik van gaan maken. En wie dat wil kan zonder problemen een ander wachtwoord aanmaken. Onthoudt dat wel, want ik kan als webbeheerder wel jullie gebruikersnaam zien, maar niet jullie wachtwoord. En zo hoort het ook. Noot: voor de leden die geen Nicholson meer hebben maar die wel hebben aangegeven betrokken te willen blijven: uw gebruikersnaam is dan niet uw scheepsnaam maar uw achternaam. Eventuele voorvoegsels erbij, maar zonder spaties. Het wachtwoord is dan weer postcode#huisnummer.

Wat gebleven is zijn de pagina’s die we al kenden, met een paar wijzigingen. De menukop ‘kennisbank’ heeft een sub-item ‘forum’gekregen, en ook de menukop ‘vraag en aanbod’.  Er is een forum aan de site toegevoerd, met drie onderwerpen: techniek, vraag-en-aanbod, en websitevragen. De oude vraag-en-aanbod berichten zijn we ook kwijt, maar als ik me niet vergis was geen van aanbiedingen nog actueel. Mocht dat wel zo zijn, dan kan men heel gemakkelijk een nieuw bericht in het betroffen forum plaatsen. Technische vragen kunnen op het daarvoor gemaakte forum worden geplaatst en vragen over het functioneren van de website, of suggesties over mogelijke toevoegingen of andere functies kunt u daar ook kwijt. De fora kunnen door iedereen gelezen worden, maar reacties kunt u alleen geven als u bent ingelogd. Ook moet u ingelogd zijn om nieuwe onderwerpen te maken.

Voor de rest: een website is nooit klaar. Het is een voortgaand proces waar altijd weer verbeteringen en kleine wijzigingen in kunnen en moeten worden aangebracht. De website heb ik in sneltreinvaart moeten bouwen, omdat we echt niet meer online stonden en dat mag natuurlijk niet. Daardoor zal er vast hier en daar wel een schoonheidsfoutje inzitten dat aan mijn aandacht is ontsnapt. Aarzel niet om mij daarop te wijzen, zelf heb ik intussen vierkante ogen en ik zie die kleinigheden echt over het hoofd. Mail me op peter@heerenleed.com.

Ik hoop dat jullie veel plezier aan de site gaan beleven. Voor mij is het nu tijd om me te gaan wijden aan het beeldverslag van de afgelopen ‘natte’ aan De Kreupel en in Enkhuizen. Tot binnenkort. Hartelijke groeten vanaf Nic48 Heerenleed, waar we tussen de buien door proberen de was droog te krijgen!

Peter

FB_IMG_1505679017743.jpg

Share

2 reacties

  1. Beste Peter,
    Heb nog niet gekeken op de geheel nieuwe Website doch zal dat zeer binnenkort proberen en kijken of ik in kan loggen.
    Toch weer een voordeel van het slechte weer dus.
    Als ik de hoeveelheid wasgoed even bekijk is het maar goed dat jullie boot zoveel lengte heeft.
    Ik neem echter aan dat het bouwen en onderhouden van de Website beduidend meer werk is geweest dan het “Wasje” aan de lijnen.
    Alle respect voor het vele werk Peter en ik zie je vermoedelijk binnenkort wel weer eens.
    Groet aan Noud.

    1. Hahaha! Ja het probleem was niet het hangen. Het probleem was het drogen. Het waren wel 5 machines, opgespaard wegens abominabele klimatologische omstandigheden. En het was niet één keer ophangen. Het was heel vaak weghalen en weer ophangen bij wéér een bui. Grrrr.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.