Vaarwel, Lady: een nieuw avontuur: afduwen en lijntje aanpakken

Gepubliceerd op
Baleine

Als je dit artikel al hebt gelezen, klik dan hier en spring meteen naar de laatste updates. En klik hier als je direct naar het positiekaartje wilt springen

De daad is gedaan! De lijnen zijn los. Vandaag, zaterdag 17 april om 19.06 Nederlandse tijd, 6 minuten over twee Bermuda tijd stuurde Zeger een berichtje: we zijn los! Op dat moment heeft hij nog verbinding met het mobiele netwerk, dus er kunnen nog wat sms’jes worden uitgewisseld. Het AIS systeem van Marinetraffic is waardeloos, de positie op dit moment is al meer dan 8 uur oud en verandert alsmaar niet. Nu, ruim drie en een half uur later ligt ze er volgens Marinetraffic nog steeds. We weten beter. We hebben ze virtueel afgeduwd.

Kort na vertrek meldt Zeger dat er via de tracker van Herman een positie als test is verstuurd. Het duurt een minuut of vijf, maar dan komt de mail binnen. Als je de positie aanklikt komt er een kaartje waarop je kunt zien dat ze nog in de baai van St. Georges zijn, maar wel weg van de kade.  Daarna nog een paar berichtjes zoals ‘we zijn op zee’, ‘ik heb voor het eerst een korte broek aan’, en ‘we hebben de eerste walvissen gezien. Nog gauw even gezegd dat hij vooral veel foto’s moet maken, en dat zou hij doen. Zoals altijd kun je alle afbeeldingen op de pagina aanklikken voor een grotere weeregave.

Intussen heeft zich  op de website van de Kring een vriend van Zeger gemeld, Sven, (Noud en ik kennen hem ook uit onze Drimmelse tijd) die voor een rederij werkt en de AIS satelliet-posities kan doorgeven omdat ze daar een abonnement op hebben. Super We gaan even zien hoe dat uitpakt, maar het is een tweede manier om de posities in de gaten te houden. Ik heb intussen even mailcontact met Sven gehad, en hij zal dagelijks rond het middaguur een positie naar mij mailen, die ik dan in het bekende Google kaartje onderaan dit artikel zet.

Van Zeger en Herman komen er via verschillende communicatiekanalen nog wat foto’s binnen van vóór het vertrek. Ik moest erbij zeggen dat de enige zaak die in het Bermuda in lockdown nog open is, Jan’s Workshop is. We zien Jan, een hoop rommel en stahoogte. De andere foto’s spreken voor zich.

Na alle hindernissen, het lockdown-gedoe en de onvermijdelijke jet-lags zit de stemming er goed in, meldt Zeger nog. Wij gaan als thuisblijvers nu ‘onze ziel in lijdzaamheid bezitten’ (hoewel…. Petri heeft alweer een etentje voor de dames wederhelften georganiseerd) en we staan virtueel klaar op de kade van Horta (Faial, Azoren) om straks de lijntjes weer aan te pakken. We sturen de mannen onze allerbeste wensen voor een goede en behouden vaart, met mooie belevenissen en gunstige wind.

Ik zorg tijdens te overtocht voor zoveel mogelijk updates – weer in de vorm van reacties – zodra er wat te melden is. Dat zal minder onderhoudend zijn dan tot nu toe, omdat ik veel minder informatie heb, maar ik zal mijn best doen. Wil je het kaartje groot weergeven? Klik dan op het vierkante symbooltje in de rechter bovenhoek. Dan verschijnt de kaart op je volledige scheerm, maar de kaartlegenda is nog groot aanwezig. Klik in die kolom op het pictogram met de drie puntjes boven elkaar en kies ‘kaartlegenda samenvouwen’. Als je op een bepaalde positie klikt verschijnen de bijbehorende gegevens, en die grote balk kun je dan wegklikken door op het pijltje in de linkerbovenhoek te klikken. Dit allemaal voor mensen die niet zo gewend zijn met Google Maps te werken. Gezien de gemiddelde leeftijd van onze leden zullen er dat wel een aantal zijn.

Share

52 reacties

  1. 29 april 19.00 uur: aan de kade
    De test is kennelijk afgenomen, want ze hebben mogen verhalen naar de kade. zoals de foto laat zien is de boot nog altijd verboden gebied voor niet-opvarenden, en de kade is nog niet toegankelijk voor de mannen. De foto is te leuk om niet even te plaatsen. We hopen dat ze morgen vroeg de uitslag krijgen, dan kunnen ze eens even de benen strekken. Hopelijk kunnen ze op dit moment bij de waterslang. Ze hadden onderweg last van een smerige watertank, en er zitten nog altijd lekkages in het systeem. Zo’n smerige tank is natuurlijk niet zo raar. De boot heeft lang stilgelegen, en op de oceaan is de boel eens lekker door elkaar geschud. Gevolg: de troep zit overal. Zeger zei vanmorgen dat het drinkwatersysteem nu eerst aan de beurt is. Eerst het vieze water overboord pompen. Hopelijk nu alle lekken vinden en dan vers water in de tank. De douches gan dan overuren maken!

    1. Je ziet de gele waterslang op de foto al liggen. Gasflessen worden ook gevuld en de mannen zijn voorzien van wijn, bier, ijs, snack en snoei. (Volgens Zeger had ik een hele rits punten gescoord met de oreo koekjes) In afwachting van de uitslag maak ik straks nog een tweede ronde supermarkt. Maar het liefst gaan ze -as’t effe kan- de wal op om een hapje te eten….

  2. 29 april: Faial bij nacht
    Het kruisrak dat de mannen moesten varen loog er niet om, de snelheid was duidelijk lager maar de voorgang was nog altijd keurig met een kleine 6 knoop VMG. Maar mijn verwachte ETA (ergens in de kleine uren van donderdag) blijkt er niet ver naast te zitten. Omdat ik vannacht wel wat activiteit op het netwerk verwachtte heb ik, tegen mijn gewoonte, mijn telefoon mee naar bed genomen. Na een gezellig etentje bij ons thuis met onze tijdelijke buren nog wat ‘winding down’ met een boek hoorde ik mijn telefoon piepen met het messenger signaal. Het was een afbeelding met als bijschrift: Horta By Night. Er kwam een zwart plaatje, maar als je heel goed kijkt zie je wat lichtjes aan de horizon. Het was Zeger. Hij had telefoonbereik en vertelde dat ze de zeilen gestreken hadden en de laatste twintig mijl motorend gingen doen. Duidelijk in de windschaduw van Faial schoot het niet meer op. Het was 0.56 uur op mijn klok: 01.56 uur in Nederland en 11.56 op de Azoren. Naar schatting nog 4 uur naar de haven van Horta.


    Zeger vroeg of ze nu op de AIS te zien waren. Ik ben maar weer opgestaan, was tóch klaarwakker, en mijn computer gestart. Zichtbaar op de AIS? Niet dus, volgens Marine Traffic liggen ze nog in St. Georges. Ik heb een beetje hekel aan gepriegel op een klein telefoonscherm, dus ik dacht ik kan hem net zo goed bellen. Zo gezegd zo gedaan. Zeger vertelt dat het een prachtige ervaring is, wel een zware tocht met weinig comfortabel weer. Hij vertelt ook dat hij het land kan ruiken. Dat lees je in boeken over lange zeereizen, maar Zeger bevestigt nu dat het echt waar is: een geur van aarde en kruiden. We hebben prima ontvangst van het mobiele signaal, hopelijk straks voor anker ook internet. Mijn ervaring hier op Madeira is dat de lokale overheden een heel mooi internetbeleid voeren en overal gratis WiFi ter beschikking stellen. Laten we hopen dat het op de Azoren ook zo goed geregeld is en de mannen een lading achterstallig leesvoer kunnen wegwerken.
    Vanmorgen zie ik dat de conversatie met anderen vannacht is verder gegaan en er zijn ook foto’s binnengekomen van Tonny en Casper, die ik hier graag met jullie deel. Ook Klaas meldt zich en zegt dat ze nu wél zichtbaar zijn op de AIS. Zoals Zeger’s oude vriend Sven al had gezegd: waarschijnlijk een zwak signaal door een slechte antenneverbinding. Klaas was die mening ook al toegedaan. Zeger heeft intussen ook het manual, dus hij kan het onderzoeken. En dadelijk is er een nieuw, licht bemanningslid aan boord in de vorm van Casper: de meest ‘hijsbare’ van de club en hij wordt misschien wel de mast in gehesen om de antenneverbinding boven te checken. Maar daarover later vast meer.

    Vanmorgen zien we dat het schip vredig voor anker ligt in het kalme water van de baai. Zoals altijd staat de positie ook in het kaartje.

    De mannen mogen nog niet aan land: ze liggen voor anker (zie de foto’s) en wachten de covid-testprocedure af. Normaal gesproken krijgen ze morgenochtend de uitslag, die na zoveel dagen op zee niet anders dan negatief kan zijn. Pas daarna mogen ze de marina in en aan land. De komende dagen hoop ik foto’s en video’s van onderweg te krijgen, daar zal ik dan een apart verhaal aan wijden voordat we overgaan naar de volgende etappe van Horta naar Nederland.

  3. We hebben weer een positie gekregen. Hij staat alweer in de kaart. Het lijkt alsof ze niet erg opschieten, maar 5.66 knopen tegen wind en zeegang in en zo te zien hoog aan de wind is nog altijd heel respectabel. We weten inmiddels meer over de procedure bij aankomst op Horta. Tonny had gevraagd bij de teststraat bij het ziekenhuis. Daar zeiden ze dat de mannen door een mobiel team getest worden bij aankomst. Dat klopte met wat ik al eerder hoorde toen ik twee weken geleden met de havenmeester belde. Maar Casper kwam met een prak nuttige info die we nog niet hadden. Bij aankomst wordt het jacht opgewacht door de polícia maritima. Die begeleidt ze naar een geschikte ankerplaats. Afhankelijk van het tijdstip van aankomst worden ze of ’s morgens vroeg of ’s middags door dezelfde politie begeleid naar het quarantainedok, waar het test-team een coronatest afneemt.

    Als ze eten of drinken nodig hebben, dan is de politie bereid een tas met boodschappen voor de eerste 24 uur aan boord te brengen. Zowel Casper als Tonny zullen bellen zodra het jacht binnen bereik van de 4G masten komt.
    Na de afname van de covid-test worden ze weer teruggeleid naar hun ankerplaats, waar ze moeten blijven totdat ze – in principe vrijdagmorgen – de uitslag hebben. Daarna mogen ze de marina in en aan wal (en douchen). Het lijkt erop dat de coronatests net zo goed geregeld zijn als hier op Madeira. Je komt er gewoon niet in voordat je getest bent en je de uitslag hebt. Een nieuw Windy kaartje is op dit moment niet zo zinnig, de positie is maar een klein stukje noordelijker dan de vorige en de windsituatie is altijd actueel. Wordt – zoals altijd – vervolgd.

    1. Volgens Jan is voedsel geen issue dus het lijkt niet nodig zulke draconische maatregelen als politie inzet te gebruiken. Ik bel rond 19.00 uur locale tijd voor laatste info want zij zijn bijna door beltegoed heen.

      1. ik zie hier niks draconisch in. Cola, wijn en bier en vers brood voor het ontbijt, evt een eitje etc etc. Ze hebben precies voor morgen ( donderdag) nog wel wat eten aan boord heb ik begrepen. En als de polícia marítima er helemaal geen probleem van maakt dan is het makkelijk geregeld. Wat intussen dus al geregeld is.

          1. kom nie aan me jong !!!!! De was is ook al geregeld, hij hoeft het alleen maar te brengen en dan is het dezelfde dag klaar. Ik weet niet waar hij onder slaapt maar dat moet ook maar mee naar de wasserij. Zal wel stinken op die boot met 5 zweterige mannen in natte zeilpakken, ik ben blij dat ik daar niet bij ben. Een dag of 2 luchten zal wel aan de orde zijn hahahahahhahaha

  4. Vanmorgen kwam er onverwacht weer een nieuwe positie van de Baleine. Wat we gisteren al concludeerden wordt bevestigd: tegenwind en kruisen. Net toen ik bezig was de positie in kaart te brengen belde Zeger kort: kun je de Windy kaart tevoorschijn halen, dan bel ik zo terug. Aldus geschiedde. Ze hadden gehoopt op noordenwind, dan was het nog mogelijk geweest vandaag Horta te bereiken. Dat zit er nu echt niet meer in. Want de wind blijft noordoost, met wat ‘tocht’ om de eilanden heen. Ze liggen nu op een koers van 6 graden, hoog aan de wind. Overstag en oost gaan varen lijkt niet de beste optie, omdat ze dan in het staartje van de windschaduw van Pico terecht gaan komen. De slag naar het noorden van een positie ten zuiden van Pico zou bovendien niet zo gunstig uitpakken omdat tussen Pico en Faial de wind net weer noordelijker zou invallen. Moeilijke besluiten. En jammer, zonder een verbinding met het internet kunnen ze zelf deze informatie niet ophalen. Intussen blijft de snelheid behoorlijk met 5.8 knopen VMG tussen de laatste twee posities.

    Voor nu: de afstand naar Horta is nog een mijl of 90, maar die kan niet in een rechte lijn gevaren worden. Een eenvoudige rekensom laat zien dat de ETA niet vóór de kleine uurtjes van morgen zal zijn. Dat is dan wel Nederlandse tijd, dus het zou, als er niet méér dan nu tegenzit, rond middernacht (Azoren tijd) kunnen zijn. En dan zullen ze wel aan een dutje toe zijn. (90 mijl met een VMG van 5.8 knopen= 15,5 uur) Het is verstandig om ons niet nu al rijk te rekenen. Het zal wel later worden.

    Ik moet beslist vragen wat de rol van commandersweather.com is geweest. Daar stuur ik trouw alle nieuwe posities heen, zoals Zeger me bij hun vertrek van Bermuda heeft gevraagd. Maar als Zeger mij moet bellen voor weersinformatie is kennelijk die routing door commandersweather niet goed genoeg. Of niet frequent genoeg. Hoe dan ook, daar wil ik straks alles over horen. Voor nu: nog even volhouden mannen. En dan even bijkomen.

  5. 27 april 18.00 CEST: niet meer bezeild
    Om 18.00 Nederlandse zomertijd kregen we weer een nieuwe positie binnen en onze vermoedens blijken te kloppen. De positie heb ik alweer in kaart gezet en jullie kunnen zien dat Baleine naar bakboord is afgebogen richting Flores, de rechtreekse koers naar Horta is niet meer bezeild. Dat is ook te zien aan de afgelegde afstand over de laatste 4 uur, 31 mijl, terwijl de goedemaakte mijlen richting Horta maar 25 zijn. Jan heeft vanmiddag tegen Tonny gezegd dat ze morgenavond geen B&B meer nodig heeft. Dat lijkt me wat optimistisch want ze zijn nu echt gaan kruisen. Gelukkig kan ze hem bellen en misschien nog een nachtje bijboeken? Ze heeft mij ook al gezegd dat ze desnoods in de auto slaapt. Hoop dat het geen Panda is. Zou Casper inmiddels ook al onder een brug geboekt hebben? Als bewijsstuk voer ik nog maar weer het Windy kaartje aan:

    1. Hoi Peter,
      De plek onder de brug is voor mij gereserveerd t/m woensdag nacht 😛
      Ik ben benieuwd maar ik zit iig klaar in de haven.

      1. Het wordt donderdag Casper, wat ik je brom. Ze zijn aan het kruisen dus dan wordt de afstand nog een stuk langer en de snelheid lager. Morgen weten we meer! Hoop dat je geniet van Faial. De eilanden zijn prachtig! Groeten vanaf Madeira.

  6. 27 april. Kruisen?
    Vandaag kregen we de posititie-update wat vroeger dan anders. De jongste positie staat al in het kaartje. Er zit zo’n uur en drie kwartier tussen, zodat de wat mindere afstand tot de vorige positie van 158 mijl een beetje wordt goedgemaakt. De snelheid lag ook wat lager dan gisteren, niet vreemd als je ziet dat ze nu inderdaad de verwachte tegenwind hebben. Ze hebben nog een kleine tweehonderd mijl te gaan als je de afstand in rechte lijn bekijkt. Maar de zeilers zien wel op het Windy-kaartje dat dat er niet meer in zit. Er zullen zo te zien drie slagen gemaakt moeten worden, eentje richting Flores, dan eentje naar het zuidoosten en dan tenslotte de laatste naar Horta. Dat allemaal uitgaande van het gelijk van de verwachtingen en de modellen van Windy.
    Als ik zeg dat de snelheid lager ligt dan gisteren, dan hebben we het nog altijd over een respectabele 6.9 knoop, een gemiddelde dagsnelheid waar heel veel zeilers jaloers op zouden zijn.
    Mochten de mannen inderdaad de slag richting Flores maken, dan zou het toch nog kunnen dat er een tijdje verbinding met het mobiele telefoonnet komt. Ik had de hoop daarop al opgegeven, omdat de koerslijn eigenlijk al heel lang een stukje zuidelijk van de theoretische koerslijn via de grootcirkelroute lag. Dan zou Flores te ver weg blijven voor een beetje vroegtijdig contact voor de aankomst in Horta. Hoe dan ook: we moeten het allemaal maar afwachten.
    Zo als het er nu uitziet lijkt een aankomst morgen niet heel erg realistisch. We hopen het nog wel, maar bijna 200 mijl met tegenwind… Als het al morgen wordt, dan wordt het een latertje. Ik denk dat we het op donderdag moeten houden. Het zou mooi zijn als de AIS het goed genoeg doet dat we tijdig een signaal van de walstations kunnen oppikken. Ik zal morgen alvast met Tonny |(of Casper) contact zoeken om te kijken of ze de covid-test van de mannen kunnen bespoedigen. Hoe eerder ze die hebben, hoe eerder ze bewegingsvrijheid krijgen want ik kan me voorstellen dat ze – naast de nodige technische klussen en de bevoorrading – wel even de benen willen strekken. Morgen verder, dan hopen we duidelijk te krijgen over de ETA van de Baleine.

  7. 26 april: in de buurt
    Vanmiddag weer keurig een positie doorgekregen. De positie en alle berekeningen heb ik meteen in kaart gezet. Maar hoewel de melding al om kwart voor vier binnenkwam stuur ik deze update nu pas. Vals: wij waren gezellig met onze covid-bubble aan het borrelen. En erger nog: volgende week gaat de avondklok van 7 naar 11 uur door de week, en dan gaan we weer een keer uit eten want dat kan dan ook met een sluitingstijd van de restaurants die naar 22.00 uur gaat. Theaters mogen weer open op 50% van de capaciteit, en dat geldt ook voor musea en evenementen. Hoe dan ook, we waren buiten de deur en nu pas weer thuis om jullie een update te schrijven.
    De positie staat alweer een paar uurtjes in kaart en de afstand was op dat moment nog 350 mijl naar Horta. Keurige gemiddelde snelheid van een fractie meer dan 8 knopen. Toch is het veel te vroeg om je rijk te rekenen met een ETA op woensdag. Dat zou dan voor een ETA woensdagmiddag nog altijd een gemiddelde snelheid moeten zijn van 7,3 knoop en dan houd je dus geen rekening met de tegenwind die absoluut gaat komen. Plus daarbij de afzwakkende wind aan de lijzijde van de eilanden. Ik zet er opnieuw het kaartje in van Windy, en als je kijkt naar de wind voor de komende 48 uur dan zie je, ook als je dat niet leuk vindt, dat de wind tegen gaat draaien. Dus; geduld. Het gaat allemaal goed, maar het kost tijd. Jan meldt weer een snelheid van 9 knopen, maar steeds zien we dat de daggemiddelen daar echt onder liggen. Hij meldt ook 30 knopen wind terwijl Windy het over 20 knopen heeft in het gebied waar ze nu zijn. Het kan zijn dat hij de windstoten bedoelt, dat kan beter kloppen.
    Hoe dan ook, de gemiddelden van 10 knopen die voor het begin van de reis steeds gebruikt werden als rekenmodel zijn nog niet één keer gehaald en zijn ook niet echt realistisch als gemiddelden. Het is al prachtig dat ze gemiddelden klokken boven de 8 knopen, en daar gaan we dus ook voor het vervolg van de reis meer rekening mee houden dan met die over-optimistische 10. Vooralsnog houd ik sterk rekening met donderdag als aankomstdag. We gaan het zien. Elke dag na vandaag gaat daar meer duidelijkheid in brengen. Morgen verder.

  8. 25 april. Temperen
    We zijn blij dat de tracker-instructies waar ik het eerder over had inmiddels op de Baleine bekend zijn. Gelukkig kwam eerder de positie, zoals jullie hebben gezien. In een mailtje zei Tonny vanmiddag dat Jan ervan uitgaat dat ze dinsdag, uiterlijk woensdag in Horta aankomen. Nu begrijp ik heel goed dat ze dat graag wil, omdat voor haar straks de tijd krap wordt om weer op tijd in Nederland te zijn, maar de realiteit ligt toch wat anders. Ik heb de cijfers er eens bijgepakt. Alle daggemiddelden heb ik uitgerekend en dit zijn ze (niet altijd precies over 24 uur, één keer zelfs over bijna 48 uur):
    17-18 april: 4,69 knopen
    18-19 april: 6,02 knopen
    19-20 april: 7,73 knopen
    20-22 april: 6,50 knopen
    22-23 april: 8,86 knopen (hoogste daggemiddelde)
    23-24 april: 8,08 knopen
    24-25 april: 7,07 knopen
    Dat brengt me op een gemiddelde over de hele overtocht tot nu toe van 6,93 knopen.

    Rekenvoorbeeld 1: Gaan we uit van het hoogste daggemiddelde van 8,86 knopen dan zijn er nog 61 uur nodig vanaf de laatste positie vandaag. Aankomst in Horta zou dan woensdagochtend 04.00 uur zijn.
    Rekenvoorbeeld 2: Gaan we uit van de gemiddelde snelheid over de hele overtocht van 6,93 knopen tot nu toe, dan zijn er nog 78 uur nodig vanaf de laatst opgegeven positie. Dat zou betekenen aankomst in Horta op woensdag 21.00 uur.
    Bij beide voorbeelden ga je uit van een lopende wind. Maar de Windy-kaartjes vanaf maandagnacht, dan zie je eerst zwakke wind en daarna tegenwind. Ik hoop met iedereen dat woensdag haalbaar is, maar ik houd geducht rekening met aankomst in Horta op donderdag.

    Er ontwikkelt zich een depressie achter hun positie, maar die lijkt niet te gaan resulteren in zwaar weer, wel in wind recht op de neus van een knoop of 18. Niks ernstigs, maar ook niet echt gezellig en het schiet niet op…
    Morgen meer.

    1. Bedankt voor de berekeningen en idd gezien de veranderende windrichting zal het nog een uitdaging worden of wellicht het laatste stuk motoren om niet teveel tijd te verliezen. Ik neem aan dat ze toch ook een dag of 2 nodig hebben op Horta om alles weer aan te vullen en evt. repareren voordat ze weer uit kunnen varen. Zaterdag 1 mei wellicht? De verse bemanning staat in ieder geval al klaar op Horta 😉

      1. het by-passen van de turbo heeft als nadeel dat het motorvermogen toch een flink stuk is afgenomen. Dus motoren zal denk ik niet aan de orde (kunnen) zijn.

      2. ik vrees dat Noud daar gelijk in heeft. Deze motor is bedoeld om een turbo te hebben. Nu die er niet is neemt het motorvermogen flink af. Er is genoeg om te manoevreren in havens, maar tegen een stevige wind met bijbehorende zeegang op boksen lijkt me geen optie. En daarbij wordt het ook wel heel oncomfortabel.

  9. 25 april, ietsje langzamer nu.
    Vandaag hebben we gelukkig weer een update. Weer op een ‘random’ tijd, 22 uur 45 minuten na de vorige melding. Niet getreurd, we hebben een positie en hij staat alweer ingetekend in het kaartje. Er was vanmorgen wat consternatie. Het leek erop dat er dusdanige problemen met de tracker waren dat het nodig leek om de emailadressen van een aantal ontvangers uit de lijst te verwijderen. Dat bleek een misverstand, sterker nog, het lijkt erop dat het uitblijven van meldingen op een paar dagen kortgeleden een simpele oorzak heeft. Peter Oggel, zoon van Herman en vader van Casper (klopt dat?) meldde dat het probleem waarschijnlijk zit in het te vroeg uitschakelen van de tracker. Die moet voor een goed overkomen van het signaal minstens twintig minuten na de uitzending van de positie aan blijven staan. Mijn conclusie: aan boord wil je zuinig zijn met electriciteit. Dus een apparaat wat niks hoeft te doen schakel je zo snel mogelijk uit. Dat zou zomaar de achterliggende gedachte kunnen zijn.
    Het tempo sinds gisteren is gedaald. Dat was te verwachten, en jullie kunnen op het ingebedde kaartje van Windy, weer met positieprikker, precies zien waarom. Het rode pijltje start de animatie van de ontwikkelingen in de komende dagen. Je kunt zien dat ze eerst nog met een ruime- tot voordewindse koers kunnen varen, maar in de loop van maandag gaat de wind draaien en krijgen ze hem tegen. De door Jan geschatte aankomst op dinsdag lijkt écht niet realistisch te zijn. We bijven het op de voet volgen. We houden nu rekening met donderdag, maar ook Windy is op modellen gebaseeerd en de realiteit kan altijd gunstiger (ook ongunstiger) uitvallen. Qua windkracht blijft het allemaal leuk: eerst wat weinig en daarna onder de twintig knopen.

    Inmiddels zijn Casper en Tonny allebei al in Horta. Het schijnt dat ze al met een muurschildering begonnen zijn. Moeten we ook Googlen om te kijken of dat wel kan, niet-opvarenden die de schildering maken? Wij zeilers zijn per slot bijgelovige wezens, en het mag natuurlijk geen ongeluk brengen. Enfin. Misschien maar niet Googlen. Alles weten maakt niet gelukkig.


    Met dank aan Tonny voor de foto’s.

    1. Over de Goden verzoeken gesproken, denk niet dat je al moet gaan tekenen voordat het schip er is…..

        1. Tonny, ik wil ze de kost niet geven die een munt onder de voet van de mast hebben liggen. Wij in ieder geval onder alle 2 de masten voor alle zekerheid ! Zo houd je de mast aan boord !!! En ja bijgeloof is het maar toch maar gedaan voor alle zekerheid, je weet maar nooit LOL

      1. Ja idd ik (Peter Oggel) ben zowel de zoon van Herman en Mia en de vader van Casper 😉

        Mijn ongelukkig gekozen woorden in de email over de email adressen hebben wat “deining” veroorzaakt bij deze en gene; uiteraard niet de bedoeling. Sorry hiervoor.

        Wat betreft de verschillende tijden van de tracker positie lijkt mij de enige 2 mogelijkheden dat:
        1) de bemanning wellicht niet iedere dag op exact hetzelfde tijdstip de tracker aanzet en het bericht verstuurd (wellicht vanwege de shifts en slapen) of
        2) Als de tracker het bericht wel naar de satelliet kan sturen maar die op dat moment geen contact kan maken met de grond antenne deze het blijft proberen totdat de satelliet wel weer in bereik van de grond antenne komt. Daarna zou er geen vertraging meer moeten zijn lijkt mij. Ik weet niet of een satelliet wel zo’n opslag en herhaal functionaliteit heeft.

        1. vergeven, Peter. Ik ben heel blij met de mogelijke oplossing van het probleem, en inderdaad, zowel oplossing 1 als 2 klinken erg plausibel. Ik zou dan wel denken dat dergelijke sophisticated apparatuur de positie én de tijd van uitzenden doorgeven, niet die van ontvangen.
          En mooi dat we nu de familieverhoudingen onder controle hebben 😀

  10. 24 april: nog 702 mijl naar Horta
    Vandaag weer eens een tracker-update van Baleine’s positie gekregen. De tracker van Herman blijkt een eigen wil te hebben en stuurt een positie op de vreemdste tijden. Als hij al een positie stuurt. We hebben het nu twee dagen zonder moeten doen, en hopelijk blijft het bij twee. In elk geval stuurt de tracker de positie niet, zoals zou moeten, op het middaguur. Vandaag kwam de positie om 17.00 uur Nederlandse zomertijd, en in hun tijdzone (vanaf UTC voor elke 15 lengtegraden gaat er een uur af voor Westerlengte) is dat rond 13.00 uur (geen zomertijdregeling in internationale wateren). Dus geen middagpositie. Als je de verschillende posities in het kaartje aanklikt kun je zien dat de tijden van ontvangst steeds wisselen en niet volgens een patroon.
    Sinds de positie die ik gisteravond van Elly doorkreeg (rond 22 uur) hebben de mannen weer 153 mijl afgelegd. Als we er nog de afstand van de komende vijf uren bijtellen komen we weer aardig dicht in de buurt van de 200 mijl. Op dit moment nog 702 mijl naar Horta. Bij gelijkblijvende weersomstandigheden zouden ze nu nog ongeveer 3.5 etmaal nodig hebben om in Horta te komen. Maar er zit een addertje onder het gras: zoals de modellen van Windy aangeven komt er tegenwind. Natuurlijk zijn modellen ook niet meer dan dat, maar het zal een heel nauwkeurige routering vragen om met die veranderende windrichting niet te veel tijd te verliezen. Deze keer sluit ik de webpagina van Windy in. Als je er een beetje mee bekend bent kun je ermee spelen en zien wat de wind de komende dagen gaat doen. Het locatiepuntje geeft de doorgeseinde positie van vanmiddag aan. Je kunt met de hand in de onderste balk een tijdstip kiezen of op het rode pijltje linksonder klikken om de ontwikkeling over de komende week in animatie te zien. De veranderende positie van de Baleine moet je schatten, die neemt Windy natuurlijk niet mee.

    Zoals te zien is gaat de windsituatie veranderen naarmate ze dichter bij de Azoren komen. Een telefoontje van Elly leert me dat er aan boord groot optimisme heerst: Jan is ervan overtuigd dat ze dinsdag al in Horta aankomen. En dat de snelheid voortdurend rond de 8 knopen ligt. Dan moeten we maar even rekenen. 700:8=87.5 uur. Dat is 3 dagen en 15 uur 30 minuten. Aankomst Horta dan om half tien of zo op woensdagmorgen. Maar de VMG (snelheid naar het waypoint) neemt dramatisch af zodra ere gekruisd moet worden, dus ik houd me voorlopig nog maar even bij een wat conservatievere schatting van woensdag of donderdag. We gaan het zien. Morgen meer.

    Wat opvalt is de weinige vragen die we hier krijgen. Geen zit meer in de buurt. Ik snap dat je de volgorder van de updates niet wilt onderbreken, maar als je iets wilt zeggen of vragen, dan klik je gewoon op ‘beantwoorden’ onder de update. Je reactie wordt dan genest en verstoort de volgorde niet.

      1. Daar doe ik het voor Lieneke! En natuurlijk vind ik het zelf ook leuk om te doen. Houdt het brein en de vingers soepel!

    1. Als de wind verwachting van Windy redelijk blijkt te kloppen dan hebben ze inderdaad een uitdaging wat betreft de navigatie t.o.v. de komende windrichtingen.
      Hopelijk hebben ze toegang toe goede weer/wind verwachtingen.

      1. Daar zeg je wat, Klaas. Zeger heeft me minuten voor hun vertrek uit Bermuda nog gevraagd om de trackerposities door te mailen aan commandersweather.com. Er was geen tijd meer om even mijn nieuwsgierigheid te bevredigen en de vraag ‘hoe werkt dat dan?’ te stellen. Ik heb sindsdien braaf alle posities doorgegeven die ik had, niet het ‘gegokt bestek’ natuurlijk, maar we moeten ze wel op de hoogte houden van Baleine’s positie als ze een bruikbare weer-routering moeten leveren. Ben ook heel benieuwd hoe ze die dan communiceren. Misschien ook wel via de Iridium? Allemaal dingen waar ik het mijne van wil weten als ze weer ‘communicado’ zijn!

          1. Ze verwerken het wel, maar de routeadviezen zijn kennelijk erg summier.

    2. Hoi Peter
      Ik weet niet of mijn antwoord is aangekomen vandaar nogmaals.
      Leuk om zo mee te kunnen leven, jij hebt er inmiddels een dagtaak aan denk ik. De zeemansvrouwen worden goed verzorgd door Klaas en Petri, dus van deze kant ook alles wel.
      Ik verwacht dat ze ergens op donderdag op Horta zullen aakomen, maar daar is al een ontvangstcomité, Tonny en Casper.
      Succes met je verslaggeving.

      1. Ja hoor Mia, de eerste keer is er kennelijk iets niet goed gegaan maar dit keer sta je er op! Casper is in ieder geval in Horta. Hij heeft het manual voor de AIS op zijn computer zodat die nagekeken kan worden. Of Tonny er al is weet ik niet, die doet een rondreis over verschillende eilanden. Terceira en Pico stonden op haar programma. Maar tegen donderdag (dat lijkt me inderdaad realistischer dan dinsdag, waar Jan van uitgaat) zal ze er wel zijn,

    3. Uit een oudere mail MAAR “120 mijl afgelegd in ongeveer 22,5 uur”!! Ik ben dan erg tevreden, dat is meer de 5kn waar ik altijd mee reken voor langere tochten. Uit jouw staatje komt een gemiddelde van 6.99 kn naar voren. Wauw!

        1. Hoi Noud,

          Even narekenen, je hebt gelijk, maar er valt nog wel wat af te dingen in mijn richting.
          M’n excell staatje komt niet over dus maar even zo:
          De Nic 43 heeft een waterlijn van 9.2 meter en een daarbij horende rompsnelheid van 7.37kn. Blijkbaar corrigeer ik voor tochten met een factor 0.685 naar een uur gemiddelde voor langere tochten van 5kn.
          Als ik dit voor de Baleine doe:
          Waterlijn 20m (?) rompsnelheid 10.87kn factor 0.685 = 7.44 kn. Echter De Emily heeft eigenlijk een rompsnelheid die hoger ligt, ze kan zich ingraven of op 1 oor liggen. De baleine zal dat effect minder hebben. Dus als ik met die praktisch hoger rompsnelheid van tegen de 8 knopen reken dan wordt de correctie factor slechter en daarmee de verwachting voor de Baleine ook.
          Ik mag graag wat plagen, maar toch met 7kn gemiddeld over meerdere dagen… ik zou er voor tekenen!

  11. Nog eens 23 april: met positie! Verlossend telefoontje van Elly: Jan heeft even gebeld met een positie, en die staat nu in de kaart, niet eens zo heel erg ver van het gegokte zoutvaatje. Ze hebben een prachtig dagtotaal gedaan vandaag: 225 mijl. Wat ik had gegokt was 205 maar ik had ze iets noordelijker geschat. Een blik op Windy laat zien dat ze ruime wind varen, met een comfortabele 16 knopen. En mooi over de helft met nog 855 mijl te gaan naar Horta. Ze weten aan boord van de gebrekkige tracker, dus we zullen nu wel wat vaker een telefonische positiemelding krijgen.


    Volgende aflevering nu écht morgen

  12. 23 april. Over de helft?
    De middelen waarmee we op de hoogte moeten blijven van de voortgang van onze mannen op de oceaan funtioneren niet goed. We wisten al dat de AIS het niet of niet goed deed bij hun vertrek uit St. Georges, Bermua, maar sinds een paar dagen doet de tracker van Herman het ook niet goed. Niet fijn voor ons aan wal, want we willen natuurlijk regelmatig een positie van de Baleine hebben. Eergisteren kregen we geen update, en gisteren pas nadat we ze via de sat-telefoon hebben laten weten dat we geen posities meer krijgen. Prompt daarna kregen we een update, zodat ik al stiekem dacht dat iemand was vergeten een knopje in te drukken. Maar Zeger zei me dat het ding raar deed. Hij vroeg me ook om een manual van de AIS te zoeken op het net, omdat er geen documentatie van het apparaat aan boord is. Zeger vertelde dat ze het eerste schip van de overtocht hebben gezien, en dat dat schip bevestigde dat het geen AIS signaal van de Baleine ontvangt. Ik heb dus een manual kunnen vinden, en vervolgens het ding naar Klaas en naar Zeger’s vriend Sven gestuurd, die verstand van die dingen heeft. Beiden kwamen tot de conclusie (en Zeger weet dat intussen) dat het mankement hoogstwaarschijnlijk in een gecorrodeerde of gammele antenneaansluiting zit. Voor het traject tot aan Horta is het allmaal niet zo’n probleem om geen AIS te hebben. Maar in Horta zal het ding weer aan de praat gekregen moeten worden, want het drukke kanaal bij nacht is erg vervelend zonder AIS. Daarom heeft Casper, die al in Horta is, ook de link naar het manual, zodat hij hem kan downloaden en Zeger hem heeft als ze in Horta aankomen. Samen met Donald, en wellicht met input op afstand van Klaas (vanaf Horta wordt de communicatie hopelijk wat makkelijker) zal hij hem wel weer aan de praat krijgen. Sven kent die apparaten goed en hij mailde me dat die dingen zelden een mankement hebben, en dat dus de gammele antenneverbinding hoogstwaarschijnlijk de oorzaak is.
    Zeger vertelde dat ze fatsoenlijke maar geen onbeschofte wind hadden, en dat ze de gang er goed in hadden met 9 knopen. Omdat ze gisteravond nog 1080 mijl te gaan hadden tot Horta heb ik, uitgaande van een gemiddelde van 8 knopen, maar weer een positie in kaart gezet. Het is dus een onverantwoord gegokt bestek, en daarom is het locatiepictogram maar weer het zoutvaatje dat zout op de positie strooit. Ze zullen wel over de helft zijn nu, want Windy gaf voor het gebied geen windstiltes aan.
    Ik hoop vurig dat we wel weer wat regelmatiger posities gaan ontvangen, zodat ik de weer-routers ook wat kan zeggen. Laten we afspreken dat iedereen die contact heeft met één van de mannen voor alles een positie opvraagt in graden met 4 decimalen. En die dan naar mij mailt (peter@heerenleed.com) of appt. Je hoeft er niet speciaal voor te bellen, maar als je het toch doet even melden dat de tracker weer niet werkt en dat we een positie willen. Mocht er intussen een positie komen, dan krijgen jullie meteen weer een update! Morgen verder.

  13. 22 april: Positie!
    Vlak na mijn update met het gegokt bestek kreeg ik een melding van Elly: Ze had met Jan gesproken en ze had een positie. Omdat Jan eerst zijn leesbril moest zoeken had de positie alleen graden en twee decimalen. Wat grof, maar we hebben een idee. Ik kreeg ook een terechtwijzing: ze had niet doorgegeven dat Jan meende 700 mijl te hebben afgelegd, maar 620. Mea Culpa. Hoe het ook zij, de zoutvatpositie zat te noordelijk en was wat overdreven ver. Elly heeft meteen doorgegeven dat de AIS én de trackeer geen posities geven. Prompt kwam er een paar minuten later een trackerpositie. Dat doet vermoeden dat er gisteren niet op het knopje gedrukt is of zo. Maar super dat het ding het doet, en de juiste positie staat nu in de kaart. Ze hebben vannacht heel weinig wind gehad. Ik had het in mijn vorige update al over een gebied met weinig wind dat voor hen uit bewoog, het blijkt dat dat gebied hen eerst heeft ingehaald en nu voor hen ligt. Elly meldde dat de snelheid alweer 9 knopen was. 310 mijl over bijna twee etmalen, toch nog gemiddeld 155 mijl. Nog 1080 mijl naar Horta. Als het zo doorgaat zijn ze morgen op de helft. Als het gemiddelde zo blijft wordt het een overtocht van 12 dagen. Door de hoge prijzen op Bermuda hadden ze volgens Zeger voor 10 dagen eten ingekocht. Als ze geen vis vangen onderweg is het een mooie manier om van de covid-kilo’s af te komen. Casper en Tonny meldden eerder vandaag dat de Azoren het quarantainebeleid van Portugal niet hebben overgenomen (daar was niets duidelijks over te vinden). Dat betekent dat de mannen na het krijgen van hun testuitslag (binnen een etmaal) zich tegoed kunnen gaan doen aan de vleeschpotten (op de Azoren waarschijnlijk ook vischpotten) van Horta. Onze ervaring met de Portugese en Portugese eilandkeuken: simpel maar heerlijk eten, kost een schijntje als je niet naar een toeristentent gaat. Morgen verder.

  14. 22 april. Bedankt, Lola
    Jammer genoeg is er later gisteravond maar ook vanochtend geen nieuwe positie van de Baleine binnengekomen. Dat is natuurlijk geen reden tot bezorgdheid, want gistermiddag is er contact geweest en alles is wel aan boord. Maar hinderlijk is het wel, vooral omdat ze aan boord denkelijk niet weten dat er geen positie aankomt. Heel kort voor vertrek uit Hamilton heeft Zeger me nog gevraagd om de posities zodra ze binnenkomen door te geven aan Commanders Weather Services, wat ik natuurlijk braaf deed. Het is een dienst die kennelijk routeadvies geeft aan de hand van de weerssituatie. Hoe ze dat precies doen heeft Zeger niet verteld, het was werkelijk minuten voor hun vertrek dat ze erachter kwamen dat CWS niet op de email-lijst stond van Herman’s tracker. Daar heb je dus meteen de reden dat ik er enorm van baal dat er geen positie bekend is, want CWS kan natuurlijk moeilijk een route-advies geven als ze niet weten waar de Baleine precies uithangt. Maar goed, het is niet anders.
    Ik heb, om toch een beeld van de voortgang te kunnen geven, de informatie van Jan gebruikt om een positie in kaart te zetten. Zo’n 700 mijl van Bermuda verwijderd. Ik heb geen zeekaarten hier om een soort gegist bestek te kunnen bijhouden, dus mijn methode is meer iets als ‘gegokt bestek’. Niet voor niets gebruik ik een ander pictogram voor deze totaal niet onderbouwde positie. Maar goed. We begrijpen nu wel waar de dikke wind vandaan kwam die ze de laatste etmalen hadden. We moeten er Lola voor bedanken. Dat is een grote oceaandepressie die zelfs hier op Madeira, 500 mijl verderop, zware regen en later op de dag waarschijnlijk ook nog veel wind gaat brengen. Op de locatieprikker zien we de plek waar het gegokt bestek de Baleine projecteert. Ze gaan nu zichtbaar een gebied met weinig wind in, maar als je zelf de live pagina van Windy opent, dan zie je ook dat die zich voor hen uit verplaatst, dus met een beetje bof komen ze daar net niet in terecht. Voor de referentie heb ik een rood pijltje gezet om Bermuda aan te geven, in de rode kring liggen de Azoren. Lola ligt met haar kern nu ten noorden van de westelijke Azoren Flores en Corvo. Intussen hoop ik vurig op een echte positie, ofwel van de tracker (dat zou ik het liefste willen) of mondeling via Elly of Tonny. Zodra er weer wat info is komt er uiteraard een update. Klik op de afbeelding voor een grote weergave.

  15. 21 april. alles wel, geen positie
    Ik heb wat gewacht met het schrijven van deze update. Tot nu toe was de ontvangst van de jongste positie het signaal voor het schrijven van een update. Vanmiddag belde Elly mij en appte Tonny dat Jan zich gemeld heeft. Dat moet rond 18.00 uur Nederlandse tijd geweest zijn. Ze hadden weer een prak wind gehad, Jan had het over windkracht 10, met hoge zee. Klaas en ik bekijken steeds de windkaart van Windy voor het gebied, en het blijft raar dat we die windkracht 10 nergens bevestigd zien. Natuurlijk is Windy ook maar een model, maar het wijkt nu toch wel heel veel af. We vroegen ons al vals af of de meter soms in mph of zelfs – heaven forbid – op kmh staat. Maar met zoveel zeilers aan boord zou iemand dat uiteindelijk wel gezien hebben.
    Jan zei dat ze rond 700 mijl hebben afgelegd nu. Gezien het feit dat er gisteren een dikke 400 op de teller stonden kan ik me nauweijks voorstellen dat dat klopt. Dat zou betekenen dat ze vandaag zo’n 280 mij gevaren hebben, een gemiddelde van 11,6 knopen. Lijkt me wel een extreem hoog gemiddelde. Dus ik dacht: ik wacht wel tot ik de positie van Herman’s tracker ontvang. De meisjes die met Jan gesproken hebben beschikken over een fatsoenlijke dosis empathie, er is natuurlijk uitvoerig gevraagd of ze wel voorzichtig zijn of het wel goed met ze gaat, of ze goed voor zichzelf en voor elkaar zorgen enzo, maar zeevrouwen zijn het duidelijk niet. Die vragen namelijk eerst om een positie. In alle eerlijkheid: zij wisten natuurlijk ook niet dat er vandaag geen trackerpositie zou doorkomen. Of hij is niet verstuurd, of er zit een fout in de server die de email aan de abonnees moet sturen, of, en dat mogen we niet hopen, het ding heeft de geest gegeven. Maar als er morgen weer een sat-phone contact is dan moet er wel een positie gevraagd worden, want zonder positie tasten we allemaal in het duister. En denk erom, Tonny en Elly, als Jan zegt: ongeveer op tweederde, of bijna op de helft, dan moet je daar geen genoegen mee nemen. Gewoon een geografische positie die we in kaart kunnen brengen, en die we ook aan de weer-routerings-mensen kunnen doorseinen. En vraag meteen een of ze mijn sms-berichten hebben ontvangen. Als ze die niet krijgen weten ze ook niet dat de AIS niet of niet goed werkt.
    Maar goed, we weten in elk geval dat alles wel is aan boord. Ze vinden het zelfs nog leuk, ondanks de harde wind.
    We vertrouwen er maar op dat de meisjes zich morgen niet met een kluitje in het riet laten sturen en dat we ergens morgen een positie hebben die we in kaart kunnen zetten. Ook als blijkt dat de erg grote dagafstand van vandaag wat lager uitvalt. Morgen hopelijk meer, Elly sterkte met je griep en Tonny toitoitoi met je test.
    Morgen een volgend bericht, hopelijk met wat meer harde feiten. Mocht er in de tussentijd alsnog een positie komen dan zet ik die meteen in de kaart en schrijf ik direct een update.

  16. 20 april: prak wind
    Er is contact geweest met de Baleine. Het afgelopen etmaal hebben ze er goed de gang in gehad. Dat klopt ook wel. Tonny meldt dat ze 56 knopen wind hebben gehad. Windy laat dat niet zien, maar dat is natuurlijk ook maar een schatting aan de hand van de verschillende weermodellen, geen daadwerkelijke registratie. Baleine heeft 14 knopen gehaald. Waarschijnlijk surfend van een golf af, maar dat vermeldt de historie niet. Wat het ook was, er was een dikke prak wind, en ze schijnen ook een golf aan boord te hebben gehad. De snelheid later vandaag was wat bescheidener, een knoop of 8 en een bescheiden tuig, zoals ik het heb begrepen. Ze hebben dan ook nog altijd een flinke wind, zoals Windy laat zien (schatting dus, geen absolute realiteit)


    Tot nu toe hebben ze van de grootcirkelafstand van een kleine 1800 mijl er 411 afgelegd. Volgens onze berekeningen nog 1395 mijl te gaan. Met dit gemiddelde zouden ze er van nu af nog negen à tien dagen over doen. We moeten daarbij wel rekening houden met de erg rustige eerste twee dagen, dus het gemiddelde kan nog wat omhoog. De komende dagen zullen dat laten zien. De stemming is goed aan boord en alles is wel. Dat weten we zeker. Want tijdens het contact riep Zeger op de achtergrond (zo is mij verteld) ‘het gaat goed hoor’! Daar heb ik een onwrikbaar vertrouwen in. En ik ben niet bevooroordeeld. Toch?
    Uiteraard is de positie van vanmiddag alweer in kaart (klik) gebracht. Als je op de posities klikt krijg je de bijbehorende info.

  17. 19 april: Rustig beginnen
    Rustig beginnen is altijd slim met een schip dat je niet kent. Nou, dat doen ze. We kregen laat in de middag de nieuwe positie door en als je daar wat trucjes op loslaat dan kun je zien dat ze in 22 uur een mijl of 125 hebben afgelegd. Dat is mager voor dit schip, maar het gemiddelde zeiljacht is blij met elke dagafstand van meer dan 100 mijl. En kennelijk hebben ze nog niet veel wind, want anders zouden ze richting 160 mijl per dag gaan. We hebben natuurlijk gauw gerekend. 10 dagen voor de overtocht? Nee. Niet realistisch, maar dat heb ik steeds geroepen. Het schijnt dat de vorige eigenaar met die tien dagen op de proppen kwam, maar ja. Dat was de slager die zijn eigen vlees keurde. Het kan, maar dan moet alles meezitten en we weten dat het dat in de regel niet doet.
    Niet getreurd. Lekker op je gemak bij rustige omstandigheden wennen aan het schip. Niet meteen met alle remmen los en heel hard werken de oceaan op scheuren, met de kans dat dingen voortijdig kapot gaan omdat je nog niet goed weet hoe alles reageert.
    De tracker van Herman doet het. Ook vandaag weer een nieuwe positie (eigenlijk twee, maar alleen de laatste heb ik in de kaart ingebracht). Jammer genoeg doet de AIS het niet of niet goed. Sven, die steeds kijkt of de Baleine in de AIS satelliet-weergave verschijnt, stuurde vanmorgen een plaatje met als strekking: heel veel bootjes op de oceaan, maar de Baleine zit er niet tussen. Hij suggereerde dat er misschien corrosie op de verbinding met de antenne zit. Dan wordt het signaal te zwak voor de ontvangst door een satelliet, terwijl andere schepen in de buurt nog wel een signaal opvangen. Hoe dan ook: we weten het niet. En de mannen weten het ook niet. Daarom heb ik vandaag een sms naar het Iridium-nummer gestuurd, in de hoop dat ze dat hebben kunnen ontvangen. Een sms aan Iridium sturen is simpel, maar het schijnt erg lastig te zijn om via sms te antwoorden. En voor bellen is dit geval niet ‘nood’ genoeg, dus dat doen we niet.


    Overigens: we hebben nog een geheim, en dat schreeuwt erom om verklapt te worden. Ik heb uit betrouwbare bron dat Herman bij gelegenheid kookt op de Baleine. Het schijnt dat Mia dat niet mag weten. Dat moet je dus niet tegen mij zeggen. Mia, heb je het gezien? Doe er je voordeel mee. Er zijn veel te veel mannen die pretenderen niet te kunnen koken. Dat doet me dan altijd denken aan mijn oom Klaas, de oudste broer van mijn vader, die de hele dag zat te lezen. Toen hij weduwnaar werd deed hij bij mijn moeder zijn beklag. Wat moet er nu van mij worden, want ik kan niet koken. Mijn moeder: ‘Klaas, kun je lezen’? Oom Klaas (sorry, lieve vriend Klaas, dit gaat absoluut niet over jou) kon niet anders dan ‘ja’ zeggen, waarop mijn moeder vals zei: ‘dan kun je ook koken’. Oom Klaas mompelde nog iets langs de lijn van ‘wil niet koken’ dus zei mijn moeder nog ietsje valser ‘dan moet je dát zeggen’ . Dus Mia: een paar keer in de week keukenstaking kan makkelijk.
    Natuurlijk heeft dit allemaal niets te maken met de overtocht van de Baleine, maar ik zei al eerder dat ik weinig info zou hebben en er tóch iets van zou bakken. Bij deze. Morgen verder.

  18. 18 april, Nagelbijten
    Altijd een dagje nagelbijten, zo’n eerste dag, in afwachting van een eerste positie. Helaas had Sven, vriend van Zeger, vanmorgen al gemaild dat hij het AIS signaal van de Baleine niet terugzag op de satellietinfo. Dat kan liggen aan een zwak signaal, maar ook zei hij dat er wel eerst een satelliet overgekomen moet zijn. Nu ik aan het einde van de dag nog altijd geen AIS positie heb gekregen moeten we ervan uitgaan dat het apparaat niet goed werkt. Gisteren hield de AIS die we via de VHF konden zien op Bermuda ook stijf vol dat ze aan de kade lagen, en vanmorgen zeiden ze dag nog steeds. Nu verschijnt er de opmerking dat het vaartuig buiten bereik is.
    Wat we wel ontvingen zijn nog een paar foto’s die via allerlei omwegen op mijn laptop zijn beland. Eén foto van onderweg al, waarbij opvalt dat Jan aan het prutsen is met de Maltezer vlag. Ook nog een paar interieurfoto’s, waarschijnlijk nog vóór vertrek gemaakt gezien de rommel. Klik op de foto’s voor grotere weergave.


    Wat ik ook kreeg wat een berichtje van Tonny. Ze had met Jan gesproken (via Iridium, dat kost wat!) en ze hadden 120 mijl afgelegd in ongeveer 22,5 uur. Dat is wat weinig, maar we wisten dat ze met een niet al te sterke wind begonnen gisteren. Verder zei ze dat alles wel is aan boord en dat het lekker ging!
    Toen ik op het punt stond om een geschatte positie op de kaart aan te brengen kwam het afgesproken trackersignaal (Herman’s tracker, waar ik gisteren al over schreef) binnen, bijna exact 24 uur na vertrek. Zoals Zeger me gevraagd heeft heb ik de positie doorgemaild naar de routingsdienst die routes voorstelt aan de hand van de verschillende weerkundige modellen. En daarna snel de positie in kaart gebracht (zie boven deze update, in- en uitzoomen met de + en de – knop, muisklik vasthouden en schuiven is kaart bewegen, voor dit traject zijn de positierondjes geel) en dit verhaal geschreven. Zoals jullie kunnen zien zet ik elke verkregen positie braaf in de kaart. Ook als er twee relatief snel na elkaar komen. Morgenavond – als alles goed is – het vervolg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.