Een ‘Vaste Schipper’.

Een ‘vaste schipper’. Die zouden jullie allemaal wel willen hebben. En zeker als je er ééntje hebt zoals wij: gediplomeerd MAROF, dus volleerd scheepswerktuigkundige. Er zijn al heel wat technische problemen aan boord van Heerenleed opgelost door niemand minder dan onze eigen Zeger. Olielekkage bij de oliekoeler van de motor?? Zeger vindt het in no time. Rem-mechanisme van de schroefas door mijn onoplettendheid aan gort? Zeger regelt het. Een nieuw oliedrukalarm? Zeger maakt de oude weer werkend. En oja, de NECO stuurautomaat die niet meer werkte. Met informatie van een techneut in Italië die Noud had opgespoord, en die er een hobby van heeft gemaakt om NECO’s in de vaart te houden, doet hij het weer als een zonnetje.

Vaste schipper Zeger aan het werk.
Ook als 'Vaste Schiper' heb je ook wel eens vrij.
De motor is blij met alle goede zorgen van Zeger

Nou lijkt het net of we zelf niks doen. Zo is het ook weer niet. De trouwe bezoekers aan de ‘Natte‘ hebben gezien dat Heerenleed weer spic&span is en nieuw geschilderd. Het schilderen was werfwerk, maar het schuren deden we zelf. En het afplakken ook.

Techniek? Vaste Schipper Zeger!

Maar als het om techniek gaat dan staat Zeger paraat als het maar enigszins mogelijk is. Dit jaar komt dat extra fijn uit. Want wij blijven voorlopig op Madeira. Er zijn momenteel maar nauwelijks vluchten van Madeira naar Lissabon, en al helemaal geen rechtstreekse vluchten naar Amsterdam. Bovendien zitten we hier veel veiliger dan in Nederland, zeker nu we de laatste maand geen nieuwe coronagevallen meer hebben en het virus op het eiland bijna weg is. Wie daar meer over wil lezen: kijk vooral op mijn blog. Dat gaat (gelukkig) niet alleen maar over dat verrekte virus, maar ook over het leven hier, hoe we het ervaren en er mee opgaan. Enfin, lees zelf maar.

verre realiteit

Voor ons is Heerenleed deze zomer dus een verre realiteit. We kunnen er niet bij. Nu zorgen onze vrienden Anneke en Chiel Bolt van de gelijknamige jachtwerf in Drachten, welbekend bij de Peter en Eveline van Nic31 Mannenmoed en Alphons, voormalig eigenaar van Nic31 Tarka, uitstekend voor ons schip als we er niet zijn.

Bij Bolt in Drachten is Heerenleed in goede handen.

Maar er zijn toch dingen die wat aandacht vragen als je zo lang weg bent. Eén van die dingen is het samenstel van accubanken. Na zeven maanden stroomloos zouden de startaccu’s wel eens wat lading kunnen gebruiken. De huishoudaccu’s zijn afgelopen winterseizoen op de zonnepanelen aangesloten gebleven, dus als het goed is zouden die keurig op spanning moeten staan.

Om al die dingen te kunnen controleren heb je dus iemand nodig. Het liefst iemand die Heerenleed kent als zijn binnenzak. En laten we die nou hebben! Toen ik mijn zorgen bij onze vaste schipper Zeger ventileerde zei hij al gauw: ‘dan ga ik toch naar Drachten! Kan ik aan boord slapen?’ Ja, dat kan, je moet het watersysteem even aankoppelen (hij weet nu ook waar) en de tank vullen, boiler aan zetten en dan kun je gewoon bivakkeren. In stijl, met douche.

accu’s; we klagen niet!

Dus gisteren toog Zeger opgewekt naar Drachten. Eerlijk is eerlijk, het is ook een beetje zijn boot, en hij is er (gelukkig) graag. Over gisteren heb ik al op onze eigen website heerenleed.com geschreven, compleet met de technische nieuwigheden zoals de nieuwe afstandsbediening voor de Neco stuurautomaat. en de stand van zaken. Ik wil hier nog wel even kwijt dat na zeven maanden ontkoppeld te zijn geweest de startaccu’s nog altijd een klemspanning van 25,4 volt hadden. Je hoort me niet klagen.

De huishoudaccu’s stonden bomvol te wezen, geladen door de panelen. En nu komt het. Omdat we een elektrisch systeem hebben waarbij de motor met accu’s en dynamo totaal gescheiden is van de huishoudaccu’s en bijbehorende dikke dynamo, kunnen we als we er niet zijn niet alle accu’s laden met de zonnepanelen. Toch zou dat ideaal zijn, dan blijft alles in de winter goed geladen en krijgen we geen vorstschade aan de accu’s.

De accu's zijn prima op spanning.

nieuwe schakeling

En ziedaar. Vanmiddag kwam er een berichtje met foto’s. Tussen de huishoudaccu’s en de startaccu’s zit nu een apparaatje dat bij voloende hoge spanning van één van de accu’s een verbinding legt tussen beide accubanken. Als de spanning van één van de twee banken onder een bepaalde waarde daalt wordt de verbinding verbroken. Zo kan nooit de ene accubank de andere leegtrekken. Een supersysteem. Hieronder de foto van het kleine kastje, en van het aansluitschema waarop staat bij welke spanning in- en uitgeschakeld wordt. Klik op de foto’s voor een grotere weergave.

Rechtsboven het nieuwe schakelkastje. Doet zelf al het (denk)werk - nadat onze vaste schipper het had uitgezocht natuurlijk

leuk buitenverblijf

Deze zomer zal Zeger wel vaker even naar Drachten afreizen. Er zijn wel meer dingen die al op de ‘to do’ lijst staan, die we vorig najaar gezamelijk hebben opgesteld. Hij blijkt Heerenleed niet alleen als klusobject maar ook als buitenverblijf nogal prettig te vinden. Jammer dat we daar dit jaar geen zeiltochten tegenover kunnen stellen. Maar jullie begrijpen al wel dat Zeger volgend seizoen – als we tenmintste weer normaal kunnen reizen – een staande uitnodiging heeft. Een vaste schipper is precies wat het woord zegt: een vaste plek aan boord!

Wie precies wil weten waar dit accu-systeempje vandaan komt moet maar even een reactie sturen. Of op de nieuwe whatsapp groep even een vraag aan Zeger stellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.