Stroom aan boord van de Marianne: zonnepaneel

Een Zonnepaneel voor Marianne. Daar waren redenen voor.

De Delphi-Freedom service-accu’s waren vorig jaar 14 jaar in gebruik en raakten wat vermoeid. Dit betekent dat we niet meer, zoals vroeger, 2 nachten achter elkaar voor anker konden liggen zonder stroom te draaien.

Jammer genoeg vertelde onze leverancier dat deze kwaliteit accu’s niet meer wordt gemaakt. Hij adviseerde het merk Dynac 105Ah, maar gaf er duidelijk bij aan dat ze niet de kwaliteit hebben van de Delphi accu. Maar ja, die moesten wel vervangen worden en dus hebben we er twee gekocht.

Tijdens de vakantie in Zeeland vorig jaar bleek inderdaad dat ze niet het uithoudingsvermogen hebben van de Delphi accu’s. We hebben een paar keer stroom moeten draaien. Dit leverde op een dag een boos commentaar op van een schipper die een steiger verder lag, Dus direct gestopt.

We liggen met warme zomerse dagen graag voor anker en blijven dan als het weer goed is graag 2 dagen liggen. Stroomdraaien is, ook als je in je eentje in een weide omgeving ligt, eigenlijk milieutechnisch niet verantwoord. Een motor die niet echt op temperatuur komt produceert meer schadelijke uitlaatgassen.

Daarom heb ik gezocht naar een zonnepaneel van c.a. 100 Watt-piek dat ik op kan hangen als we voor anker liggen en makkelijk op kan bergen als we varen.

Uit de diverse documentatie begreep ik dat je bij deze capaciteit op zonnige dagen een laadstroom mag verwachten van 4 a 5 Ampère. Voldoende om het verbruik van de kleine Danfoss koelcompressor bij te houden. ( 60 watt, inschakelduur tussen 30 en 40% afhankelijk van buiten- en water temperatuur en een koelbox temperatuur van 5 gr.C).

Na overleg met Peter Groen, manager van de energiebehoefte a/b van Heerenleed, gekozen voor een opvouwbaar zonnepaneel van het merk Sunbeam type Tough fold 124,5 Wp met een passende MPPT-regelaar type Moonray van het zelfde merk. De afmetingen van het paneel uitgevouwen zijn 171,5 x 42 cm. Opgevouwen 42×29 cm, dik +/- 4 cm, de afmetingen van een (ouderwetse) laptop.

het zonnepaneel uitgevouwen
De regelaar: 2.8 ampère!

Inmiddels zijn alle benodigde componenten gekocht en geïnstalleerd. De eerste test leverde 2,5 Ampère op bij een bewolkte hemel en nagenoeg volle accu’s. Ik had de walstroom c.a. 2 uur voor de test uitgeschakeld.

Omdat dit soort MPPT-regelaars soms voor storing op FM-ontvangst en andere interferentie kunnen veroorzaken wordt geadviseerd om de aardplaat van de regelaar te aarden en de kabels naar de acccu om elkaar heen te draaien. Dat heb ik gedaan, en de Navtex ernaast laat zien dat er geen interferentie is. Het bericht komt van Pinnenberg en is foutloos, en dat is vrij uniek. Ook latere berichten van Oostende en Niton kwamen foutloos door.

Geen interferentie door de MPPT-regelaar

Ik heb goede hoop dat we weer rustig voor anker kunnen liggen zonder een regelmatige blik op de voltmeter .

2 thoughts on “Stroom aan boord van de Marianne: zonnepaneel

  1. Duidelijk schema Gerard. Ik ga kijken wat ik er van over kan nemen.
    Ken je de Sterling “advanced digital regulator” Eén spanningsregelaar die de standaard regelaar van de wisselstroom dynamo overbrugt en de accu’s laat als een goede walstroom lader tot echt 100%. De dynamo blijft het volle vermogen laden tot dat de floating periode wordt bereikt. In ons geval 50 ampère. E.e.a. in te stellen naar accu capaciteit en type d.m.v. dipswitches. Ik heb er een ingebouwd in 2005, het is geen simpele handeling. Doorgaans hebben wij c.a. 1 uur motoren nodig om het floating niveau te bereiken. De V-snaar krijgt het wel zwaar. Ik heb er altijd een in reserve.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.